Hulp na de diagnose

Een diagnose komt vaak als een opluchting. De tijd daarvoor was er één van onzekerheden, bang zijn voor wat komen gaat, weten dat er iets niet klopt maar het nog geen naam kunnen geven. Een diagnose zorgt ervoor dat het probleem een naam krijgt. Je weet nu wat er is.

 

Een diagnose komt samen met een verslag waarin adviezen geformuleerd worden die beschrijven hoe het best gewerkt wordt met je kind op school en thuis. Er zal veel moeten veranderen.

 

Veel ouders reageren paniekerig omdat ze niet weten hoe ze al die adviezen in de praktijk moeten brengen, terwijl ze ook nog andere kinderen hebben, en een job, en andere engagementen. Samen zoeken we uit welke adviezen voor jouw kind een echte hulp kunnen betekenen, en hoe we deze stap voor stap in de dagelijkse routine van jullie gezin kunnen vorm geven.

 

Bovendien lijkt het na zo’n diagnose vaak alsof je kind één wordt met zijn of haar etiket… maar je kind is zoveel meer dan dat! In de eerste plaats is je kind immers gewoon zichzelf.

We bekijken de sterktes en de talenten van je kind, om van hieruit te zoeken hoe we de problemen die je kind ervaart, kunnen aanpakken.

 

De wereld mag na een diagnose even rond het kind draaien, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat je kind zo goed mogelijk zijn of haar weg vindt in diezelfde wereld. Het is immers onmogelijk te verwachten dat iedereen altijd en overal zal rekening houden met de diagnose van je kind. Ook hier bekijken we welke sterktes ouders en kind hebben om op verder te bouwen, zodat je kind leert om huiswerk te maken, hulp te vragen, alleen naar de winkel te gaan, te solliciteren, vrienden te maken, agressie te beheersen, …

 

Eventueel bekijken we ook hoe het best verder gaat op school. Hoe kan je een goed gesprek voeren op school? Wat kan je verwachten? Hoe kunnen school en ouders samenwerken?


ADD - ADHD - autisme - dyscalculie - dyspraxie - dyslexie - hoogbegaafdheid - NLD

unsplash